Isnin, 17 Mei 2010

Selamat Hari Guru

AKU GURU DAN GURUKU

Aku pernah sempat berasa kesal, hairan dan tertegun
beza aturan dan gaya hanya soal waktu
akan suatu hakikat taklah begitu rumit
berbaur antara kenyataan dan impian
maka aku perlu perjuangkan pada suatu perubahan
demi anak bangsa yang kusayangi..

Dulu aku juga sekolah serba ada sahaja
diajar dan belajar mengenal diri dan kemampuan
dari kepompong usang di hujung kota
guru-guruku Melayu, Cina, India dan Bumiputera
yang bersemangat dan bertekad

Waktu itu dan kini tidak berliku
aku masih tertulus mana kepompongku
penghargaanku tidak semulia pengorbanan mereka
bila celik daripada kegelapan
disambut dengan kucupan manis memori, maka ...
aku jadi segan akan tingkahku
menikus bila amarah
kecewa tatkala tidak diendahkan
jatuh hati, sayang dan hormat jadi kebanggaan

Anak-anakku, kaburkan egomu
hargai dan jangan lupakan mereka kerana
keberkatan dirimu bila kau menghargai gurumu

aku sayang guruku
ya... kerana aku sayang guruku

Tiada ulasan: